воскресенье, 14 февраля 2021 г.

Тема уроку «Коліївщина»

Девіз уроку: «Сьогодні – знавці історії, завтра – її творці»

Мета: формування та корекція уявлень про важке життя українського народу у XVIII (18) столітті на Правобережній Україні, про боротьбу за звільнення від кріпацтва

                                                                    Хід уроку

1.Організаційний момент

     1) Привітання з гостями

     2) Перевірка підготовки класу до уроку

     3) Звіт чергового: число, місяць, рік, день; хто відсутній

     4) КОРЕКЦІЙНА ХВИЛИНКА

а) Урок з якого предмету розпочався?

б) Що вивчає історія?

в) Про походження назв місяців 

Вчитель: Оцим назвам більше ніж тисячу років, бо прийшли вони у наше сьогодення із сивої давнини, від наших пращурів словян. 

II. Основна частина

I. Актуалізація знань учнів, повторення вивченого

                                       Інтерактивна бесіда з класом

1)    Є такий вислів: «У кожного своя історія».

Уявімо, на життєвому шляху зустрілися юнак та дівчина, покохали один одного, створили сімю. На світ зявилися Сашко, Вадим, Свєта, Денис, Микита, Дмитро.

Так розпочалася історія вашої…( родини)  

Сашко, Вадим, Свєта, Микита пішли до школи у 1, 2, 3, а тепер уже й у 8 клас. Це вже історія кого?.......(ваша особиста)

А є історія села, міста, селища. Ми ж з вами вивчаємо історію чию?

 з давніх часів до сьогодення. 

Вчитель. В історії прийнято століття позначати римськими цифрами.

(робота з таблицею римських чисел на мультимедійній дошці: учень знаходить назване вчителем число)

Першою датою, яку ми прочитали в підручнику, тільки-но розпочавши вивчати історію у 8 класі, був рік 1489. Ця дата пов’язана з першою згадкою про українських козаків в історичних документах.

Завдання: восьмикласники, а яке це століття? Початок, середина чи кінець?

-         1553рік – Д. Вишневецький побудував першу запорозьку фортецю;

-         1620-1621роки – перемога козаків в Хотинській війні з турками;

-         1648 роки  - початок Національно-визвольної війни

-         2021 рік

-         День народження учня

Це завдання допомогло пригадати основні дати та події 15 століття, заглибило нас у часи козацьких звитяг 16, 17 століть. І от, нарешті, втомлена, але не зломлена у боротьбі за свою свободу, Україна увійшла у 18 століття

Вчитель. Подивіться на карту

Територія України вже з кінця 17 початку 18 століття поділялася на такі частини: Гетьманщина, Слобожанщина, Правобережна Україна.

Охарактеризуємо кожну з цих частин.

ГЕТЬМАНЩИНА

Її кордони охоплюють яку частину України?........(лівобережну)

(вчитель показує Гетьманщину на мультимедійній дошці, учень – на карті)

Чому така назва – Гетьманщина?

Вчитель. Так, по Зборівському мирному договору 1649 року між Польщею та Богданом Хмельницьким в межах Київської, Брацлавської та Чернігівської області утворилася нова держава Гетьманщина, як підсумок жертовної боротьби українського народу за свою свободу.

Після смерті Б.Хмельницького Гетьманщину спіткала нелегка доля: кожен новообраний гетьман повинен був підписати новий договір з московським урядом.

З кожним новим договором московіти що?........

(обмежували права гетьмана і козаків, ставили українців в залежність від російського царя)

Страшним лихом для України став поділ на дві частини які? .

(правобережну і лівобережну).

Ладу між гетьманами обидних частин не було. В країні розпочалася громадянська війна ……(учні (2) дають визначення)

 Цей період увійшов в історію як велика РУЇНА,бо руйнувалася держава, здобутки Національно-визвольної війни.

  СЛОБОЖАНЩИНА

Вчитель. Саме в цей тяжкий для Гетьманщини період починається історія нашої з вами малої батьківщини – Слобожанщини.

Тікаючи від панської неволі, братовбивчої громадянської війни, селяни та козаки з Правобережжя та Гетьманщини заселяли вільні незаймані землі на сході. Перші поселенці  займалися промислами: мисливством, рибальством, не розорений степ чекав на хліборобів. А головне – тут не було панів, неволі, кріпацтва. Перші поселення-слободи тільки через пів століття перетворяться на полкові та сотенні містечка Харків, Охтирку, Ізюм, Купянськ.

Вчитель. Про яку частину ми з вами не згадали?  (ПРАВОБЕРЕЖЖЯ)    

2. Оголошення теми і мети уроку

     (в зошити, число записати раніше)

Вчитель. Якось я вам сказала, що, якби так сталося, що не було підручника історії для 8 класу, то цей період ми вивчили б за  «Кобзарем» Т.Г.Шевченка.

Тож ознайомлення з новою темою у нас будемо таким чином: пів класу – за підручником, друга частина – за творами «Кобзаря» Т. Шевченка.

Починаємо,як завжди: із становища в регіоні, життя населення.

Вчитель. У II половині 17 століття Правобережна Україна в наслідок договорів, які уклали між собою Польща та Москва, залишилася під владою Польщі. Усе сільське населення було покріпачене.

Пригадаємо хто такі кріпаки?........

- Учні першого ряду, будь ласка, відкрийте текст підручника на сторінці 183 і прочитайте про тяжке становище населення Правобережної України……….

 - Дослідники творчості Т.Шевченка, доповніть текст підручника словами з «Кобзаря (учні 2-го ряду читають уривки з «І виріс я на чужині»; «На панщині пшеницю жала», «Сон» (У всякого своя доля»)

Вчитель. Від панського свавілля потерпали не тільки селяни, й українські міщани,духовенство.  У ці тяжкі роки народ згадував про звитяжні битви за часів Хмельниччини. Ті спомини жили і кликали на боротьбу.

У 1768 році на Правобережжі запалало  народне повстання –Коліївщина.

Будь ласка, учні першого ряду знайдіть у тексті пояснення цій назві.

Очолив повстання запорозький козак Максим Залізняк

Вчитель. Прочитаємо далі про подіі Коліївщини.

Вчитель. Повстання швидко охопило значну територію Правобережжя: від Київщини до Галичини. Пани були дуже налякані. Рятуючись від неминучої смерті польська шляхта та магнати з Київщини та Волині вирішили пересидіти в добре укріпленім місті Умані. Це місто належало заможному магнату Потоцькому.

Словникова робота 

За тодішні правом кожен шляхтич, а тим більше магнат мав своє надвірне військо. Тобто- військо, яке постійно знаходилося при дворі пана. За допомогою нього пан придушував повстання своїх селян, шукав та повертав втікачів. Тай між собою пани чубилися за землю.

Пригадайте випадок, що стався з Криштофом Косинським чи сумну історію родини Б.Хмельницького…

На чолі надвірних козаків магната Потоцького стояв українець Іван Гонта. Коли повстанці оточили місто Умань, Гонта звернувся до свого війська (учень виходить на середину класу, промовляє слова)

-         Козаки, братове! Хто я? Хто ми з вами?

-         Кого  ми збираємося захищати? Польського магната Потоцького?

-         Від кого? Від своїх козаків-українців?!

То ким же ми після цього будемо?!

Вчитель. Надвірні козаки на чолі з І.Гонтою перейшли на бік повстанців і допомогли М.Залізняку захопити Умань.

Послухаємо слова Кобзаря (учні 2 ряду, підручник ст.. 186)

Вчитель. Доповнює уривками «Гонта в Умані»

 Гайдамаччина має багато моментів, які сприймаються неоднозначно, навівають на людину жах від жорстокості. 8-класники, ви вже дорослі, тож слухайте ….(про вбивство дітей Гонти).

Розмах гайдамацького повстання був такий, що поляки не знайшли сили для його придушення і звернулись за допомогою до Московського уряду.

Вчитель. Про кару, яку вигадали поляки для І.Гонти нам розповість рубрика «Цікаво знати»..( учні 1 ряду).

Вчитель. Прочитаємо слова на пам’ятнику.

3.Закріплення вивченого матеріалу.

- Фізкультхвилинка.

КІТ ВАСИЛЬКО ВРАНЦІ ВСТАВ

ПОТЯГНУВСЯ ТАК І ТАК

СПИНУ, ЯК ДУГА, ЗІГНУВ

ВСІМ НАВКОЛО ПІДМОРГНУВ

ДО СТРИБКА ПРИГОТУВАВСЯ

І ЗА МИШЕЮ ПОГНАВСЯ

- Про яку подію в історії Правобережної України йшла мова на уроці.

Чого хотіли повстанці?

-         За допомогою чиєї збірки поезій ви заглиблювалися в перебіг подій Коліївщини?

-         Як ви гадаєте,8-класники, страшні тортури, яким піддали поляки українців за участь у повстанні, зупинили народ у боротьбі за волю? (тільки більше гартували для майбутніх битв)

-         Порахуємо, скільки часу минуло від Коліївщини до наших днів:

2021-1768=253 роки

Вчитель. Повязати девіз з подіями на Донбасі

Вам,8-класники, будувати незалежну Україну, боронити її кордони. Тож нехай в тяжкі хвилини перед очима повстануть подвиги славних пращурів.

-         Д/З: читати ст.183-187, до зошиту записати нові слова, дати, події

-         ОЦІНКИ

-         Дякую за співпрацю!

Комментариев нет:

Отправить комментарий